BOOTCAMP TIPS

Kledingadvies

Bootcamp doe je in de buitenlucht en echte Bikkels doen dat in alle weersomstandigheden. Draag verschillende ‘lagen’ kleding over elkaar zodat je altijd iets uit kunt doen. Na afloop van de training kun je je extra kleding weer aantrekken, zo houd je je spieren warm. Een thermo shirt is een aanrader, het houd het lichaam koel als het warm is en warm als het koud is.

Draag sneldrogende, comfortabele sportkleren.  Bij bootcamp beweeg je veel en kun je behoorlijk transpireren. Een katoenen shirt is daarom niet handig, het neemt vocht op en droogt langzaam. Jouw lichaam zal dan snel afkoelen, dit vergroot de kans op spierpijn en spierblessures. Daarbij is zware, natte kleding niet comfortabel om in te bewegen.

Houd er rekening mee dat je kleding tijdens de bootcamp vies kan worden. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende terreinen en ondergronden, oefeningen variëren van staand, liggend en zittend.

Bootcamp onder alle weersomstandigheden

Bootcamp kan het hele jaar door, ook bij zomerse en winterse temperaturen. Zon, regen, wind, kou, echte Bikkels blijven buiten sporten!

  • Bootcamp bij hoge temperaturen: We willen voorkomen dat je uitdroogt. Drink daarom minstens 30 minuten voor de training een halve liter water. Neem ook een flesje water mee zodat je je lichaam tijdens de training kun blijven hydrateren.
  • Bootcamp tijdens lage temperaturen: Het is belangrijk je spieren tijdens en na de training warm te houden om stijfheid en kou op spieren en vitale organen te voorkomen. Blijf daarom in beweging en neem een warme trui/vest/jas om direct na afloop van de training aan te trekken.
  • Bootcamp als het regent: Als je veel zweet of in de regen traint zorg dan dat je in ieder geval een droog shirtje /trui/ jas meeneemt naar de training. Dan kun je direct na de training deze droge laag over je bezwete/natte lijf aandoen. Een handdoekje meenemen is natuurlijk ook handig. En de spullen kun je altijd in de auto van een van de instructeurs kwijt.

Natuurlijk passen wij van Bikkel Bootcamp de training aan op de temperatuur en weersomstandigheden.

Post workout maaltijd

Probeer direct na de training te eten, het voedsel dat je na je training neemt heeft je lichaam nodig om aan te vullen. Het heeft daarnaast invloed op het herstel van je lichaam. Voeding en sporten zijn nu eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Een proteïnerijke maaltijd helpt om de opbouw van spieren te stimuleren. Daarnaast is het belangrijk om je energielevel weer op peil te brengen, je bent immers veel energie kwijt geraakt tijdens het trainen. Daar heb je koolhydraten voor nodig. Zo wordt de voorraad glycogeen (glucose) weer aangevuld die je tijdens de training hebt verbrand.

Geschikte producten om je energie op peil te houden zijn bijvoorbeeld volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren brood, couscous, havermout, bulgur en fruit. Ben je op zoek naar producten waar voldoende eiwitten in zitten om je spieren te herstellen? Dan kan je kiezen voor ei, vis, vlees (rood vlees en gevogelte), zuivel (kwark, yoghurt en kaas), quinoa en noten.

Schoeisel

Vanwege de verschillende ondergronden waar Bikkel Bootcamp de trainingen zal verzorgen is het van groot belang om het juiste schoeisel te dragen. Zorg dat u goede hardloopschoenen, trailrunning schoenen, of ander stevig schoeisel heeft, dit om vervelende blessures aan spieren, banden en kapsels te voorkomen. Twijfelt u over de kwaliteit of leeftijd (slijtage) van uw sportschoenen, dan kan een hardloopwinkel u hierin uitstekend adviseren!